جستجو در وبلاگ:

کلیدواژه ها
مطالب مرتبط
همه چیز دربار فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین آپارتمان نشینی
همه چیز دربار فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین آپارتمان نشینی

با رشد روزافزون شهرنشینی و کاهش فضای سبز در شهرها، آپار...

9 ماه پیش

قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان

قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان

پشت بام ساختمان، جزء مشاعات آن محسوب می‌شود و تقریبا تمامی ساکنین ساختمان، حق استفاده از آن را دارند. به همین دلیل است که پشت بام نیز مانند سایر بخش‌های ساختمان دارای قوانینی است و اگر ساختمان شما دارای پشت بام است، نیاز دارید تا این قوانین را رعایت کنید. 

در این مقاله از سایت پول‌پل، قصد داریم تا تمامی قوانین  مربوط به پشت بام ساختمان را بررسی کنیم تا شما بتوانید در  ساختمان خود به راحتی و درست از آن استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

قوانین مربوط به پشت بام ساختمان 

همانطور که گفته شد، پشت بام ساختمان جزء مشاعات یک آپارتمان محسوب می‌شود و این موضوع یعنی مالکیت پشت بام در سند مالکیت هیچ‌یک از ساکنین ساختمان ذکر نمی‌شوند. به عبارت دیگر، مالکیت پشت بام ساختمان به هیچکس تعلق ندارد و تمامی ساکنین یک آپارتمان می‌توانند با رعایت قوانین مشخصی از آن استفاده کنند. در این بخش به بررسی قوانین مربوط به پشت بام ساختمان خواهیم پرداخت.

قوانین مربوط به ایزوگام و تعمیر پشت بام 

شاید در ابتدا با خود فکر کنید که کاربرد ایزوگام پشت بام و تعمیر آن، تنها برای طبقه‌های آخر ساختمان است و شما به عنوان یک ساکن که در طبقه‌های اول ساختمان زندگی می‌کنید، نباید هزینه‌های تعمیر و ایزوگام را بپردازید؛ اما این موضوع اشتباه است!

باید گفت پشت بام  جزء مشاعات ساختمان است و تمامی ساکنین در هزینه‌های آن نقش دارند. به همین دلیل، اگر پشت بام نیازمند تعمیر یا ایزوگام بود، مدیر ساختمان وظیفه دارد تا به‌صورت دقیق، هزینه‌های آن را محاسبه کرده و بین ساکنین تقسیم کند. 

همچنین اگر شما مدیر ساختمان یا برج هستید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار مدیریت شارژِ شارژپل، به راحتی و تنها با چند کلیک، هزینه‌های مربوط به تعمیرات پشت بام را محاسبه کرده و به اطلاع ساکنین برسانید. برای استفاده از خدمات این نرم‌افزار، روی لینک زیر کلیک کنید:

نرم‌افزار مدیریت ساختمان 

قوانین زیباسازی و تزئینات پشت بام 

ممکن است شما یا برخی از ساکنین ساختمان قصد داشته باشند تا فرایند زیباسازی پشت بام را پیش ببرند. اقداماتی نظیر آلاچیق یا روف گاردن می‌توانند از این قبیل زیباسازی‌ها باشند. در اینجا باید گفت با توجه به قوانین پشت بام در آپارتمان، ابتدا باید نظرات تمامی ساکنین جمع‌آوری شود. 

به عبارت دیگر، برای این کار، ابتدا باید جلسه‌ای میان ساکنین ساختمان برگزار شود و اقداماتی که نیاز است برای پشت بام انجام شود، در معرض رای‌گیری گذاشته شوند. 

قوانین مربوط به پشت بام اختصاصی 

باید گفت اگر شما در یک آپارتمان زندگی می‌کنید که تعداد واحدهای آن زیاد است، پشت بام جزئی از مشاعات ساختمان به شمار می‌رود و هیچ‌یک از اعضا مانند مدیر ساختمان هیچ حق بیشتری نسبت به پشت بام در آپارتمان ندارند؛ اما گاهی می‌شود این حق را با برخی از توافقنامه‌های کتبی به برخی از اعضا واگذار کرد. 

همچنین توجه داشته باشید که قوانین مربوط به پشت بام اختصاصی، تنها مربوط به سازه‌ ویلایی یا ساختمانی است که تنها یک مالک دارد. 

همچنین گاهی اوقات، یک ساختمان دارای پشت بامی بزرگ است و می‌شود از آن برای ساخت کافه یا سازه‌ای دیگر استفاده کرد. به همین دلیل، ممکن است دغدغه ذهنی شما قوانین مربوط به فروش پشت بام باشد. باید گفت برای فروش پشت بام، تنها زمانی امکان‌‌پذیر است که تمامی ساکنین ساختمان نسبت به آن رضایت داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که برای ساخت سازه‌ای در پشت بام، نیاز است تا مجوز شهرداری  اخذ شود. 

قوانین مربوط به پشت بام تجاری 

باید گفت قوانین استفاده از پشت بام در واحدهای تجاری نیز مانند استفاده از پشت بام در واحد مسکونی است و  تمامی افرادی که در یک ساختمان تجاری مستقر هستند، حق یکسانی نسبت به پشت بام دارند. با این حال ممکن است  برخی از ساکنین، قوانین شخصی را بین خود برای استفاده بهتر از پشت بام وضع کنند. 

به عبارت دیگر، می‌توان گفت که قوانین پشت بام در یک ساختمان تجاری نیز فرق چندانی با ساختمان مسکونی ندارد.

سخن آخر 

در این مقاله با بررسی کامل قوانین مربوط به پشت بام ساختمان، همراه شما بودیم. توجه داشته باشید که هرچه بیشتر قوانین مربوط به ساختمان را در نظر بگیرید، می‌توانید با آسایش بیشتری زندگی کنید. بدین منظور پیشنهاد می‌شود تا در این باره، مطالب زیر را از دست ندهید:

همه‌چیز درباره فرهنگ آپارتمان‌نشینی 

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور