جستجو در وبلاگ:

مطالب مرتبط
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان

با پیشرفت فناوری‌ها و رشد روزافزون شهرنشینی، نیاز ...

1 سال پیش
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان

پشت بام ساختمان، جزء مشاعات آن محسوب می‌شود و تقری...

1 سال پیش
نئو بانک چیست  و چه کاربردهایی دارد؟
نئو بانک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دنیای پیشرفته‌ی امروز، فناوری‌های جدید و ن...

1 سال پیش
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به طرز چشم‌گیری به تغ...

1 سال پیش
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک

امروزه استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی در ایران و جهان...

1 سال پیش

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

آسانسور یکی از وسایلی است که بیشترین استفاده را در یک ساختمان دارد و در هر شرایطی نیاز است تا مدیریت شده و به آن اهمیت داده شود. این مدیریت جزء وظایف مدیر ساختمان محسوب می‌شود و همانطور که می‌دانید، مدیر ساختمان در قبال آسانسور وظایفی دارد. 

اگر در یک ساختمانی که دارای آسانسور است ساکن هستید یا حتی نقش مدیر را در آن ساختمان دارید، بهتر است تا با وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور آشنا باشید. به همین دلیل، در این مقاله از نرم‌افزار مدیریت ساختمانِ شارژ پل، به بررسی وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور 

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، آسانسور یکی از مهم‌ترین دارایی‌های موجود در ساختمان محسوب می‌شود و مدیر ساختمان و ساکنین در قبال آن وظایفی دارند. در این بخش به بررسی مهم‌ترین وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور پرداختیم.

نظارت و بازرسی آسانسور

مدیر ساختمان باید به‌طور منظم آسانسور را بازرسی کرده و روی آن نظارت داشته باشد تا از عملکرد صحیح و ایمنی آن‌ اطمینان حاصل کند. این نظارت شامل بررسی وضعیت فنی، عملکرد الکتریکی و مکانیکی، سیستم ایمنی، دستگاه اضطراری و سایر اجزا و تجهیزات آسانسور می‌شود.

البته باید اشاره کرد که مدیر ساختمان به تنهایی این کار را انجام نمی‎‌دهد و معمولا از یک متخصص در این زمینه کمک می‌گیرد. درآمد این متخصص نیز به هزینه شارژ ساکنین افزوده می‌شود. 

برنامه‌ریزی و تعمیر و نگهداری

 مدیر ساختمان مسئول برنامه‌ریزی تعمیرات برای آسانسور است. به عبارت دیگر، هر آسانسوری به‌صورت دوره‌ای به تعمیر و سرویس احتیاج دارد که زمان‌بندی و اجرای آن بر عهده مدیر ساختمان است.

رفع خطا و نقص در آسانسور

 در صورت وقوع خطا یا نقص در عملکرد آسانسور، مدیر ساختمان باید فوراً آن مشکل را رفع کند. لازم به ذکر است که برای این کار مدیر ساختمان می‌تواند به‌صورت مستقیم از متخصص کمک بگیرد یا خود این مشکل را حل کند. 

توجه داشته باشید که اگر رفع مشکل آسانسور هزینه‌ای را در بر بگیرد، این هزینه بین تمامی ساکنین تقسیم می‌شود و مدیر ساختمان به تنهایی نباید آن را بپردازد. 

محاسبه هزینه‌های مرتبط با آسانسور 

یکی از وظایف اصلی مدیر ساختمان، محاسبه هزینه‌های مشترک بین ساکنین و اطلاع‌رسانی آن‌ها است. این هزینه، آسانسور را نیز شامل می‌شود و مدیر ساختمان موظف است تا به درستی هزینه‌های مربوط به ساختمان را محاسبه کرده و آن را بین ساکنین تقسیم کند. 

لازم به ذکر است که این هزینه می‌تواند شامل هزینه تعمیر ماهیانه آسانسور یا رفع مشکلی از آن در مواقع اضطراری باشد. جالب است بدانید که یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای محاسبه هزینه‌های ساختمان، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ساختمان مانند شارژ پل است. 

 

وظایف ساکنین در قبال آسانسور

درست است که مدیر ساختمان، مسئولیت‌های زیادی را در قبال آسانسور دارد؛ اما ساکنین نیز نقش مهمی در نگهداشتِ آسانسور ساختمان دارند. 

به عنوان مثال، از ساکنین ساختمان انتظار می‌رود تا مواردی مانند ظرفیت آسانسور را رعایت کنند و از آن به‌گونه‌ای استفاده کنند که آسیب نبیند. همچنین بهتر است تا اگر مشکلی برای آسانسور پیش آمد و نیاز به تهیه قطعه‌ای  برای آن بود، ساکنین نهایتِ مشارکت را به خرج دهند و هرچه زودتر برای رفع مشکل آسانسور، هزینه خود را پرداخت کنند. 

سخن آخر

در این مقاله با بررسی وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور همراهِ شما بودیم. همانطور که گفته شد، مدیر ساختمان مسئولیت‌های زیادی را در قبال آسانسور دارد؛ اما همیشه اینگونه نیست که یک مدیر، تمام امور مربوط به آسانسور را به تنهایی انجام دهد و بهتر است تمامی ساکنین در انجام چنین کارهایی سهیم باشند.