جستجو در وبلاگ:

مطالب مرتبط
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان

با پیشرفت فناوری‌ها و رشد روزافزون شهرنشینی، نیاز ...

12 ماه پیش
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان

پشت بام ساختمان، جزء مشاعات آن محسوب می‌شود و تقری...

12 ماه پیش
نئو بانک چیست  و چه کاربردهایی دارد؟
نئو بانک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دنیای پیشرفته‌ی امروز، فناوری‌های جدید و ن...

1 سال پیش
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به طرز چشم‌گیری به تغ...

1 سال پیش
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک

امروزه استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی در ایران و جهان...

1 سال پیش

اگر شارژ ساختمان پرداخت نشود چه کنیم؟

اگر شارژ ساختمان پرداخت نشود چه کنیم؟

عدم پرداخت شارژ از طرف ساکنین به عنوان یکی از مشکلات مدیریت هر مجتمع و مجموعه ای شناخته می شود. پرداخت هزینه شارژ واحد از قوانین اصلی آپارتمان نشینی است. پرداخت به موقع این هزینه برای بهبود عملکرد مدیر ساختمان جهت رفع نواقص و خرابی ها دارای اهمیت بسیاری خواهد بود.

با توجه به آنکه در قوانین مرتبط با اجاره و سکونت در واحد های تجاری و مسکونی, به هنگام تایید و توافق اجاره نامه یا سند ملک فرد ساکن موظف به پرداخت شارژ واحد است.

 بنابراین دور از انتظار نیست که در صورت عدم پرداخت هزینه تعیین شده, قوانینی برای دریافت جریمه و مبلغ پرداختی وجود داشته باشد. در ادامه مطالب تیم حرفه ای پل پول, به ارائه اطلاعات کاربردی و تخصصی می پردازد.

عدم پرداخت شارژ ساختمان

تنظیم قرارداد و میزان بدهی عدم پرداخت شارژ

با توجه به آنکه فرد ساکن در واحد مسکونی یا تجاری موظف به پرداخت شارژ است, بسیار اهمیت دارد که به هنگام اتمام قرارداد تمامی مبلغ شارژ پرداخت شده باشد. در صورت پرداخت نکردن شارژ توسط ساکنین قبلی, مستاجر جدید موظف به پرداخت شارژ ماهیانه خواهد شد.

قابل ذکراست که طبق ماده 12 قانون تملک مجتمع ها, لازم است به هنگام ثبت قرارداد گواهی تسویه حساب خدمات مشترک به تایید هیئت مدیره رسیده باشد.

نقش بنگاه های ملکی

با در نظر داشتن مطالب قبلی, می بایست در نظر داشت که بنگاه های ملکی در برابر پرداخت یا عدم پرداخت هزینه شارژ مستاجرین نقشی ندارند.

بنابراین لازم است که مستاجرین و مالکین به صورت شخصی به بررسی و پیگیری های لازم مرتبط با پرداخت شارژ اقدام نمایند.

پرداخت شارژ بر عهده کیست؟

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره شد, پرداخت شارژ بر عهده ساکن وقت واحد مسکونی یا تجاری است. بنابراین مالک اصلی واحد هیچ نوع وظیفه ای برای پرداخت شارژ واحد خود ندارد.

بنابراین در صورت عدم پرداخت هزینه مشخص شده, مدیر مجتمع می تواند هم به مالک و هم به مستاجر مراجعه نماید. اما در هر صورت فرد ساکن در واحد موظف به تقبل این هزینه است.

پیامد های پرداخت نکردن شارژ واحد

پرداخت هزینه تعیین شده برای شارژ ساختمان وظیفه اصلی هر آپارتمان نشینی است. در صورتی که فرد وظیفه قانونی خود را اجرا نکند, مدیریت ساختمان اجازه اجرا اقدامات قانونی را خواهد داشت.

البته با توجه به آنکه طی کردن روند قانونی, نیازمند به صرف هزینه و زمان بسیاری است, توصیه می شود تمامی اقدامات لازم توسط طرفین انجام شود. همچنین نکته مشهود این است که پیگیری روند قانونی موجب ایجاد تشنج در بین ساکنین ساختمان می شود. به همین علت نمی توان این روند را توصیه کرد.

مراجعه به شورا حل اختلاف و ثبت اظهارنامه

در صورتی که فرد ساکن واحد تجاری یا مسکونی از پرداخت شارژ امتناع کند, هیئت مدیره می توانند به شورا حل اختلاف مراجعه نمایند.

پس از مراجعه به این سازمان, مدیریت ساختمان باید اظهارنامه ای را تنظیم کنید. ضرورت دارد که مبلغ بدهی و زمان تاخیر در پرداخت شارژ نیز در مفاد این اظهارنامه ذکر شود. پس از انجام تمامی فرآِیند ها, مدیر مجتمع از طریق دادگاه می تواند مبلغ را وصول کند.

روند قطع خدمات مشترک

متاسفانه در برخی از مواقع, مستاجر پس از دریافت اظهارنامه نیز اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی خود انجام نمی دهد.

 در چنین مواقعی پس از گذشت ده روز از دریافت اظهارنامه, مدیر مجتمع اجازه قطع خدمات مشترک را دارد. این روند تا به هنگام پرداخت شارژ توسط فرد بدهکار ادامه خواهد داشت.

قوانین مروبط به عدم پرداخت شارژ ساختمان

نکاتی برای مدیریت ساختمان

بسیار اهمیت دارد که مدیر مجتمع پس از قطع کردن خدمات مشترک و یا در صورت اقدام به این روند به نکات اساسی زیر توجه داشته باشد.

  • جریمه قطع خدمات, تنها به موارد مشترک ارتباط دارد.
  • در صورت عدم مشاع بودن کنتور های آب, برق و گاز مدیریت مجتمع حق هیچ نوع دخالتی را ندارد.
  • به هنگام عدم امکان قطع کردن خدمات مشاع, مدیریت باید به مراجع قضایی مراجعه کند.
  • قطع کردن خدمات غیر مشاع جرم محسوب می شود.

مراجعه به اداره ثبت و صدور اجرائیه

در صورتی که مستاجر پس از دریافت اظهارنامه و قطع خدمات مشترک, به پرداخت بدهی خود اقدام نکند, مدیریت به اداره ثبت منطقه مراجعه می کند.

پس از مراجعه مدیریت به اداره ثبت منطقه, بررسی های لازم بر روی اظهارنامه ارائه شده صورت می گیرد. پس از اعمال تمام بررسی های لازم, اجرائیه برای فرد بدهکار صادر می شود. پس از دریافت اجرائیه فرد مستاجر موظف به پرداخت شارژ یا اجرا توافق با مدیریت خواهد بود.

البته می بایست در نظر داشت که پیگیری های لازم برای اجرائیه, نیاز به هیچ گونه مراجعه به مراکز قضائی ندارد.

زمان مراجعه به دادگاه

پس از انجام تمامی روند های قانونی و عدم وصول بدهی تعیین شده, مدیریت مجتمع می بایست به دادگاه عمومی حقوقی مراجعه نماید. در چنین صورتی مدیریت می بایست دادخواستی را تنظیم کند. خوشبختانه دادگاه, پس از دریافت چنین دادخواستی بدون نوبت برای اجرا قانون اقدام خواهد کرد.

 به صورت معمول دادگاه, فرد بدهکار را ملزم به پرداخت دو برابر مبلغ شارژ می کند. همچنین حکم عدم دریافت خدمات دولتی نیز برای فرد بدهکار ثبت می شود.

روند ثبت اعتراض به رای دادگاه

پس از آنکه رای دادگاه صادر شد, فرد بدهکار در صورت داشتن اعتراض می بایست تا حداکثر 10 روز کاری به اقدامات لازم را انجام دهد. پس از ارائه اعتراض نامه از سمت مستاجر, بدون تشریفات قانونی و بدون در نظر گرفتن نوبت, آئین دادرسی مدنی اجرا می شود.

در صورتی که حکم دادگاه قطع خدمات دولتی باشد, تا به زمان ارائه رای مجدد دادگاه حکم اولیه تعلیق خواهد شد. همچنین تا زمان اعلام نتیجه نهایی, مدیریت مجتمع حق هیچ گونه اقدام و اخطاری را ندارد.

مراحل پس از پرداخت مبلغ بدهی

پس از پرداخت بدهی توسط مستاجر, تمامی خدمات قطع شده در طی دریافت حکم قضایی وصل می شود. البته در صورتی که تمامی خدمات دولتی جاری در مجتمع مشترک باشد, هیچ گونه نیازی به دریافت حکم قضایی ندارد.

 بنابراین بسیار اهمیت دارد که تمامی افراد ساکن مجتمع های مسکونی و تجاری بر اساس نامه و قوائد مرتبط آگاه باشند.

خلاصه مطالب

همانطور که اشاره شد, عدم پرداخت شارژ و دیرکرد طولانی مدت آن می تواند پیامد های قانونی متفاوتی در بر داشته باشد.

 اتوماسیون پل پول جهت رفع دیرکرد و دریافت راحت شارژ واحد, خدمات گوناگونی را ارائه می دهد. بنابراین توصیه می شود در صورت تمایل با مشاوران فعال, تماس حاصل فرمایید.