جستجو در وبلاگ:

مطالب مرتبط
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان

با پیشرفت فناوری‌ها و رشد روزافزون شهرنشینی، نیاز ...

1 سال پیش
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان

پشت بام ساختمان، جزء مشاعات آن محسوب می‌شود و تقری...

1 سال پیش
نئو بانک چیست  و چه کاربردهایی دارد؟
نئو بانک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دنیای پیشرفته‌ی امروز، فناوری‌های جدید و ن...

1 سال پیش
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به طرز چشم‌گیری به تغ...

1 سال پیش
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک

امروزه استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی در ایران و جهان...

1 سال پیش

آیا مدیر ساختمان باید شارژ پرداخت کند؟

آیا مدیر ساختمان باید شارژ پرداخت کند؟

با توجه به افزایش آپارتمان نشینی و رشد روزافزون مجموعه های تجاری، مسکونی و آموزشی ، مدیریت ساختمان به عنوان یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیز‌ترین نقش‌های هر مجموعه تجاری و مسکونی شناخته می‌شود. مدیریت یک مجموعه دارای وظایف متعددی است که می بایست به تمامی آن‌ها با دقت و شایستگی کافی بپردازد. همچنین با توجه به اینکه در بیشتر موارد مدیریت از میان ساکنین مجتمع انتخاب می‌شود، باید دانست که آیا این فرد موظف به پرداخت شارژ ماهیانه خواهد بود یا خیر؟

در ادامه مطالب جهت پاسخ به سوال مذکور و مواردی همچون وظایف مدیر ساختمان، اختیارات مدیریت و روند محاسبه شارژ به ارائه اطلاعات مفید و کاربردی خواهیم پرداخت.

بررسی و تعریف شارژ ساختمان

شارژ ساختمان هزینه و مبلغی از پیش تعیین شده است که ساکنین مجتمع تجاری یا مسکونی موظف به پرداخت ماهانه آن هستند. این هزینه در صندوق شارژ و حسابداری مجموعه پس‌انداز می‌شود و در زمان نیاز توسط مدیریت مجموعه صرف پرداخت هزینه‌های تعمیرات، پرداخت قبوض و سایر موارد مشابه خواهد شد.

البته می بایست در نظر داشت که این مبلغ وابسته به امکانات رفاهی، تعمیرات ضروری، موقعیت قرارگیری و نوع کاربری مجموعه متفاوت است. همچنین معمولا برای تعیین مبلغ شارژ جلسات سالیانه با حضور تمامی ساکنین برگزار می‌شود. بنابراین برای تعیین میزان هزینه پرداختی توافق تمامی ساکنین، مالکان و مدیریت ضرورت دارد.

وظایف مدیر ساختمان در قبال شارژ

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، مدیریت ساختمان دارای وظایف متعدد و چالش‌برانگیزی است. یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیر ساختمان شایسته در یک مجموعه تجاری یا مسکونی، دریافت و محاسبه شارژ واحد های مجتمع است.

 در این روند مدیریت ساختمان وظیفه دارد که با هزینه‌های دریافتی از واحد‌ها به برنامه‌ریزی برای انجام تعمیرات و بروزرسانی‌های لازم، رفع نیازهای مجموعه، نظارت بر مصرف منابع مورد نیاز و تامین آنها بپردازد.

 همچنین این فرد وظیفه ارائه گزارشات سالانه به مالکان و ساکنین را عهده‌دار است. به همین علت مدیر ساختمان در شروع هر سال در جلسه‌های متعددی به ارائه گزارش‌های سالانه و تعیین میزان هزینه پرداختی اقدام می‌کند. در ادامه مطالب جهت تکمیل اطلاعات فوق، به بررسی دقیق سایر وظایف مدیر ساختمان اشاره شده است.

  • نظارت و مدیریت روزانه: مدیر ساختمان مسئولیت نظارت و مدیریت عملیات روزانه ساختمان را دارد. او باید سیستم‌های نگهداری را کنترل کند، تعمیرات روزانه را انجام دهد و خدمات عمومی مانند آب، برق و گاز را مدیریت کند.
  • مدیریت مالی: مدیریت ساختمان شامل مدیریت مالی نیز می‌شود. این شامل بودجه‌بندی، حسابداری، صدور و پرداخت صورتحساب‌ها و مدیریت مالی ساختمان است.
  • ارتباطات عمومی: مدیر ساختمان باید ارتباط خوبی با مالکان، ساکنان و قسمت‌های دیگر ساختمان داشته باشد. او باید به درخواست‌ها و شکایات ساکنان پاسخ دهد و ارتباطات عمومی موثری را حفظ کند.
  • برنامه‌ریزی و پیش‌بینی: مدیر ساختمان باید نیازهای ساختمان را برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کند. او باید برای تعمیرات دوره‌ای و پیشگیرانه نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

با توجه به مطالب فوق، محاسبه شارژ دریافتی و حسابرسی هزینه‌های ساختمان، وظیفه اصلی مدیریت مجموعه است. هزینه دریافتی که به عنوان شارژ ساختمان شناخته می‌شود، وابسته به عوامل متعددی دستخوش نوسان و تغییراتی خواهد شد.  به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت: محاسبه شارژ ساختمان وابسته به اندازه واحد، نوع ساختمان، تعداد واحدهای موجود در مجموعه، نوع امکانات، میزان هزینه مورد نیاز برای نگهداری و اعمال تعمیرات تعیین می شود.

بنابراین جهت محاسبه شارژ ساختمان روش‌های متعددی استفاده خواهد شد. در برخی از مجموعه‌ها شارژ ساختمان بر اساس متراژ واحد‌های مجموعه یا بر اساس مقدار مصرف منابع مشترک محاسبه می‌شود.

 البته در برخی از مجموعه ها حتی تعداد نفرات ساکن در هر واحد موثر در تعیین شارژ واحد است. همچنین امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارائه نرم افزار‌ مدیریت شارژ ساختمان توسط پلتفرم‌هایی همچون: پول پل، اقدامات لازم جهت دریافت و محاسبه شارژ ساختمان انجام می‌شود.

همچنین، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این باره، این مطلب را از دست ندهید:

شارژ ساختمان چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

چگونگی روند افزایش شارژ و هزینه مجتمع

با توجه به نابسامانی‌های حاکم بر شرایط اقتصادی و عدم ثبات قیمت‌ها، افزایش شارژ مجتمع‌ها و هزینه‌ آن‌ها متداول است. به همین دلیل، در ابتدا سال جدید، مبلغ شارژ تمامی مجتمع‌های اداری، تجاری، مسکونی و آموزشی افزایش می‌یابد. به‌ همین علت، در جلسه سالیانه اول، اطلاعات دقیقی درباره عملکرد مدیریت مجموعه، پرداختی‌های ساختمان و میزان هزینه باقی‌مانده در صندوق، به مالکان ارائه می‌شود که بسیار ضروری است.

آیا مدیر ساختمان باید شارژ پرداخت کند؟

جهت پاسخ به سوال آیا مدیر ساختمان باید شارژ پرداخت کند؟ باید اشاره کرد که این مسئله بستگی به تمامی قراردادها و توافقات ثبت شده میان مدیر ساختمان و مالکان واحد دارد. در برخی از موارد مدیریت یکی از ساکنین مجموعه است؛ بنابراین موظف به پرداخت شارژ خواهد بود. در مقابل با توجه به توافقات انجام شده مالکان موظف به پرداخت هزینه‌های شارژ هستند.

 به همین علت نمی‌توان به طور صریح پاسخ مشخصی برای این سوال مطرح کرد. زیرا همانطور که اشاره شد، تمامی این موارد مرتبط با قرارداد بین مدیریت ساختمان و مالکان واحد است.

وظایف مدیر ساختمان در قبال شارژ چگونه است؟

وظایف مدیر ساختمان در قبال شارژ، مدیریت و بهره برداری صحیح از آن است که عبارتند از:

1) نظارت بر رفع خرابی‌ها

2) تنظیم و تعمیر سیستم‌های حرارتی و تهویه مطبوع.

3) بررسی و تعمیر تاسیسات نورپردازی و ایمنی، مانند آسانسورها و دزدگیرها.

4) هماهنگی با تامین کنندگان و تعیین برنامه نگهداری و تعمیرات دوره‌ای.

5) ارائه گزارش‌های مرتبط به مالکان و ساکنین

6) اطمینان از رعایت قوانین، مقررات ایمنی و سلامت در ساختمان.

نحوه  محاسبه شارژ توسط مدیر ساختمان چگونه است؟

محاسبه شارژ توسط مدیر ساختمان بستگی به نوع و ماهیت ساختمان دارد. بنابراین روند محاسبه هزینه ماهانه واحد ها با توجه به مقدار هزینه‌های عمومی، نوع امکانات مجموعه، متراژ واحد، وجه مورد نیاز برای تعمیرات و ساکنین هر واحد تعیین می‌شود. البته تمامی این موارد وابسته به موقعیت قرارگیری مجموعه و نوع کاربری آن متفاوت خواهد بود.

همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با سایر وظایف مدیر ساختمان، مطالب زیر را از دست ندهید:

وظایف مدیر ساختمان در قبال شارژ

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

سخن آخر

مدیریت ساختمان به عنوان یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیز‌ترین نقش‌های هر مجموعه تجاری و مسکونی شناخته می‌شود. شارژ ساختمان هزینه‌ای است که ساکنین مجتمع باید ماهانه پرداخت کنند و از آن برای تعمیرات، پرداخت قبوض و سایر موارد مورد نیاز استفاده می‌شود. وظایف مدیر ساختمان شامل نظارت و مدیریت روزانه، مدیریت مالی، ارتباطات عمومی و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی است.