جستجو در وبلاگ:

مطالب مرتبط
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان
هوشمندسازی ساختمان چیست؟ | مراحل هوشمندسازی ساختمان

با پیشرفت فناوری‌ها و رشد روزافزون شهرنشینی، نیاز ...

12 ماه پیش
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان
قوانین مربوط به پشت بام آپارتمان

پشت بام ساختمان، جزء مشاعات آن محسوب می‌شود و تقری...

12 ماه پیش
نئو بانک چیست  و چه کاربردهایی دارد؟
نئو بانک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دنیای پیشرفته‌ی امروز، فناوری‌های جدید و ن...

1 سال پیش
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی چیست؟ | انواع بانکداری الکترونیکی

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به طرز چشم‌گیری به تغ...

1 سال پیش
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک
نحوه تشخیص درگاه پرداخت تقلبی یا فیک

امروزه استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی در ایران و جهان...

1 سال پیش

شارژ ساختمان چیست و قوانین آن کدام است؟

شارژ ساختمان چیست و قوانین آن کدام است؟

امروزه هر فردی که در ساختمانی ساکن است, نیاز دارد تا هزینه شارژ ساختمان را پرداخت کند. با این حال بسیاری از افراد نمی‌دانند که این هزینه را بابت چه چیزهایی پرداخت می‌کنند و گاهی تصور می‌کنند که این هزینه بیهوده است.

اما در عین حال, پرداخت و محاسبه شارژ ساختمان یکی مهم‌ترین فعالیت‌ها در هر ساختمان و مجتمع است و شما نیاز دارید تا درمورد آن اطلاعات کامل داشته باشید; زیرا تنها در این صورت است که می‌توانید از هزینه‌های اضافی در ساختمان جلوگیری کنید. در این مقاله به پاسخ به سوالِ شارژ ساختمان چیست و از چه مواردی تشکیل می‌شود و بررسی قوانین شارژ ساختمان می‌پزدازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شارژ ساختمان چیست؟

شارژ ساختمان هزینه و مبلغی از پیش تعیین شده است که ساکنین مجتمع تجاری یا مسکونی موظف به پرداخت ماهانه آن هستند. این هزینه در صندوق شارژ و حسابداری مجموعه پس انداز می شود و در زمان نیاز توسط مدیریت مجموعه صرف پرداخت هزینه های تعمیرات, پرداخت قبوض و سایر موارد مشابه خواهد شد.

البته می بایست در نظر داشت که این مبلغ وابسته به امکانات رفاهی, موقعیت قرارگیری و کاربری مجموعه متفاوت است. به طور معمول جهت تعیین مبلغ شارژ جلسات سالیانه با حضور تمامی ساکنین صورت می گیرد.

در ادامه مطالب تیم تخصصی پل پول به تکمیل اطلاعات مرتبط و ارائه نکات تخصصی تر خواهند پرداخت.

درباره شارژ ساختمان و ضرورت اجرا آن

همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد, هزینه شارژ واحد مسکونی و تجاری پس از دریافت, در صندوق ساختمان پس انداز و بایگانی می شود. عدم تامین و پرداخت این هزینه از سمت ساکنین موجب عدم توانایی در رفع مشکلات مجموعه و کاهش امکانات آن خواهد شد.

البته وابسته به قرارداد ثبت شده در بین ساکنین و مدیریت مجتمع این هزینه می تواند پوشش دهنده تمامی پرداختی ها و نیاز ها باشد. در مقابل در برخی از موارد مشاهده شده است که مبلغ شارژ, تنها هزینه های ثابت ساختمان را پوشش می دهد.

بررسی هزینه‌های ثابت و احتمالی در مجتمع

تمامی مجموعه های مسکونی و تجاری دارای دو نوع متفاوت هزینه هستند. به همین علت هزینه احتمالی و هزینه های ثابت از عوامل موثر و تعیین کننده مبلغ شارژ محسوب می شوند.

در این قسمت قصد داریم به برخی از اساسی ترین هزینه های ثابت و متغیر هر نوع مجتمع قابل سکونتی اشاره نماییم.

  • هزینه نظافت هفتگی هر مجتمع
  • پرداختی های مرتبط به قبوض
  • هزینه تعمیر بنا و تمامی موارد مرتبط به آن
  • پرداخت حقوق و مزایا کارکنان مجتمع
  • هزینه های مرتبط با نگهداری و رسیدگی به فضا سبز
  • پرداختی های احتمالی برای تعمیر آسانسور و رفع مشکلات پارکینگ

شارژ ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟

علاوه بر آنکه تمامی مجتمع های مسکونی و تجاری دارای هزینه های ثابت و احتمالی هستند, بخشی از هزینه ها شامل پرداختی های ضروری و کلی می شود.

در واقع در صورت عدم پرداخت هزینه مرتبط با این موارد و عدم رسیدگی به اقدام های ضروری, استهلاک و فرسودگی بنا افزایش می یابد. بنابراین تاکید زیادی بر روی پرداخت به موقع این هزینه ها وجود دارد. موارد زیر از اساسی ترین نمونه های مرتبط با هزینه های ضروری ساختمان هستند.

  • خریداری پمپ آب ( در صورت نیاز)
  • پرداخت بیمه ها مرتبط با مجموعه
  • ارتقا خدمات و امکانات رفاهی مجتمع
  • نصب دوربین مدار بسته و افزایش امنیت محیط مجموعه
  • پرداخت هزینه شهرداری
  • اعمال تعمیرات سنگ و پوشش خارجی بنا
  • ایزوگام کردن پشت بام ها

چگونگی روند افزایش شارژ و هزینه مجتمع

با توجه به نابسامانی های حاکم بر شرایط اقتصادی و عدم ثبات قیمت ها, به هیچ عنوان دور از انتظار نیست که مبلغ شارژ نیز روند افزایشی داشته باشد. به همین علت در شروع سال جدید, مبلغ شارژ تمامی مجتمع های اداری, تجاری, مسکونی و آموزشی افزایش می یابد.

بنابراین بسیار ضرورت دارد که در اولین جلسه سالیانه درباره عملکرد مدیریت مجموعه, پرداختی های ساختمان و مقدار مبلغ باقی مانده در صندوق اطلاعات دقیقی در اختیار مالکان قرار داده شود.

بررسی روند محاسبه و تعیین هزینه شارژ مجموعه

به صورت کلی می توان گفت: عوامل متعددی در تعیین مقدار هزینه و شارژ ماهیانه هر مجموعه ای موثر هستند. با این حال در بیشتر موارد تعداد واحد ها, متراژ هر واحد, امکانات مجموعه, نوع کاربری و موقعیت قرار گیری آن از موثر ترین موارد محسوب می شوند.

البته با توجه به مطالب فوق, در برخی از موارد هزینه های احتمالی نیز موجب افزایش مبلغ شارژ پرداختی خواهند شد. همچنین با توجه به نتیجه جلسات و تمایل مالکان, روند و چگونگی محاسبه شارژ تعیین می شود.

بررسی انواع روش های محاسبه شارژ

شارژ ثابت میزان هزینه ای است که در ابتدا هر سال برای ساکنین تعیین می شود. البته همانطور که اشاره شد, این مبلغ در حضور تمامی ساکنین تایید و تعیین خواهد شد.

علاوه بر این مورد, در برخی از مجموعه ها هزینه قبوض با هزینه تعیین شده و ثابت برای شارژ مشترک است. در این روند هزینه ها بر اساسی تعداد نفرات حاضر در هر واحد محاسبه می شود.

رایج ترین روند محاسبه شارژ

در جهت تکمیل اطلاعات فوق, می بایست در نظر داشت که در بیشتر موارد برای تعیین میزان شارژ به متراژ واحد توجه می شود. در بسیاری از برج ها برای تعیین هزینه شارژ, متراژ واحد مسکونی یا تجاری را مد نظر قرار می دهند.

البته در برخی از موارد نیز هر دو مورد ذکر شده را با هم ترکیب می کنند. برخی از هزینه های ساختمان به صورت ثابت تعیین می شود و برخی دیگر به صورت متغیر افزوده می شوند.

تعیین جریمه دیرکرد مبلغ شارژ مجموعه

به صورت کلی می بایست اشاره کرد که هیچ نوع قانونی به مدیر ساختمان اجازه دریافت جریمه برای دیرکرد پرداخت شارژ نمی دهد. با این حال مدیریت ساختمان مجاز است که پس از گذشت ده روز از ماه جدید و عدم پرداخت شارژ, برخی از امکانات را قطع نماید.

در صورت عدم پرداخت هزینه های مرتبط, با ارائه فرم شکایت به دادگاه, قاضی هزینه شارژ ساختمان را علاوه بر احتساب جریمه, مبلغ را دریافت می کند.

پرداخت شارژ واحد خالی از سکونت

در برخی از موارد مشاهده می شود که مالک در واحد خود حضور ندارد. در چنین شرایطی هم مالک موظف به پرداخت مقدار شارژ تعیین شده است.

 در واقع عدم پرداخت وی می تواند اختلال های آسیب زایی در روند حسابرسی ساختمان ایجاد کند.

روند افزایش شارژ با افزایش تعداد

در بسیاری از موارد برای تعیین هزینه ساختمان بر تعداد نفرات موجود در واحد مسکونی تاکید می کنند. در صورتی که ساکنین دارای نوزاد یا فرد جدیدی شوند نیز موظف به پرداخت شارژ افزایش یافته خواهند بود.

همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با شارژ ساختمان، مطالب زیر را از دست ندهید:

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

وظایف مدیر ساختمان در قبال شارژ

آیا مدیر ساختمان باید شارژ پرداخت کند؟

اگر شارژ ساختمان پرداخت نشود چه کنیم؟

سخن آخر

در این مطلب به بررسی انواع شارژ ساختمان و روند محاسبه آن اشاره شد. همانطور که مشهود است دریافت مبلغ پرداختی بر عهده مدیریت است.

به همینَ علت می توان گفت: مدیر ساختمان دارای نقشی پر چالش خواهد بود. بنابراین توصیه می شود, برای تسهیل در محاسبه و دریافت شارژ, از نمایندگان و کارشناسان اتوماسیون پل پول اطلاعات لازم را دریافت نمایید.